slider-bg1

Ettevõttes on kõige enam sinu kontroll all olev valdkond nõuded klientidele.

Jagame Teile nõuanded, kuidas asju selles valdkonnas õigesti sättida.

  1. Maksetingimused ja lepingud kirjalikult kokkulepitud ja paika pandud!

Klientidega tuleb sõlmida korralikud lepingud. Näiteks, kui puudub leping ja kauba kättesaamise kohta kinnitus, on kauba kättesaamist raske tõendada.

Maksetingimused peavad olema fikseeritud ja kooskõlastatud ehk mitu päeva sa oma klientidele maksmiseks aega annad ning millised on sanktsioonid (trahvid, viivised jms) arve tasumisega viivitamise korral.

Maksetingimused ja tähtaeg panna kirja nii lepingusse, kui ka väljastatud arvele.

Maksetähtajad peavad olema õiged ehk antud valdkonnas tavapärased, aga mitte lühemad, kui sinu tarnijate omad. Kui sa annad oma klientidele kuu aega maksmiseks ja samas sinu tarnijad tahavad, et sa maksaksid oma arved juba ühe nädalaga, siis on sul ilmselt probleem.

Tavapärane maksetähtaeg väikestel arvetel on Eestis 7-21 päeva.

Klientide maksetingimusi ja hinnaloogikat tuleks regulaarselt üle vaadata. Aeglaste maksjate hind peaks olema kõrgem, kui korrektsetele maksjatele. Ja halva makseajalooga klientidele võiks müüa ainult ettemaksuga, krediiti andmata.

Järgi ise ja nõua oma töötajatelt kokkulepitud tingimuste täitmist: arved on väljastatud õigeaegselt, meeldetuletused saadetud täpselt. Muidu annad klientidele halba eeskuju ja näitad, et reeglite rikkumine on aktsepteeritav.

Suurema summa või pikema lepingu korral võib leppida kokku mitmes osas maksmise. Palju väiksemaid makseid on reeglina riskivabam ja kliendile kergemini talutavam kui üks suur makse. Eritellimuse või väga suure tellimuse korral võiks küsida osalist ettemaksu.

  1. Klientide maksevõimelisuse kontroll

Kliendid peavad su arved õigeaegselt tasuma. Selleks on vaja oma klientidega häid suhteid, aga samas pead suutma neile ka arvete maksmist kindlameelselt meelde tuletada. Samuti on igati mõistlik kontrollida oma klientide tausta, kas nad on üldse maksevõimelised. Kliendi maksevõimet tuleks hinnata kohe algul, lepingu sõlmimisel.
Igal ühel on võimalik tasuta näiteks Creditinfo.ee kaudu kontrollida kliendi tausta tema maksevõime hindamiseks jälgides kõigile kättesaadavaid andmeid (KMKR kehtivus, ettevõtte vanus, seotud isikud, tasutud maksud, käive, töötajate arv jms).
Kui taustauuring on negatiivne, siis pigem võiks kaaluda, kas on mõtet sellise ettevõttega tegemist teha või alustada koostööd ainult ettemaksu alusel.

  1. Võlgnikega suhtlemine

Ükskõik, kui hoolikas sa oled, ükskord tuleb aeg, kui sulle jäetakse maksmata.
Mida teha?
Esimene reegel – jätka kliendiga suhtlemist ja oma raha nõudmist. Viisakalt, aga järjekindlalt. Sa ei saa kuidagi sundida teda maksma, aga sa saad selgitada, miks see on kasulik: mittemaksmine halvendab tema krediidireitingut, tal oleks kasulik säilitada sinuga edasised ärisuhted ja lõpuks saad sa anda ta inkassosse, kui ta ikkagi ei maksa. Kui kliendil on raha vähe ja tal tuleb valida, kellele maksta, siis paraku makstakse neile, kes kõige intensiivsemalt oma raha nõuavad.

  1. Maksegraafik

Eraldi teema on see, kuidas käsitleda olukorda, kui heal kliendil on ajutised makseraskused. Sellisel juhul tasuks pakkuda maksegraafikut. Sealjuures ei ole mõtet küsida kliendilt kui palju ta maksta saaks, vaid pakkuda konkreetset maksegraafikut, näiteks X eurot nädalas. Ja siis on tal võimalus sellega nõustuda või tunnistada, et ei suuda seda järgida. Pikema maksegraafiku eest küsi kindlasti intressi.

Maksegraafik peaks sisaldama iganädalasi väikeseid makseid, mitte üht suurt makset kuus. Nutikas on lisada maksegraafikule kliendi kinnitus, et ta tunnistab oma võlgnevust vastuväideteta, mis annab sulle hiljem kohtus eelised. Kui klient sellele vaatamata ei suuda maksegraafikut järgida, siis viitab see tõsisematele probleemidele ja sellele tuleb reageerida kiiresti ja rangelt.